Het kiezen van de juiste accu voor de Volkswagen Passat B8 2014-2023 is een belangrijke beslissing die direct invloed heeft op het comfort, de betrouwbaarheid en de levensduur van de auto. Vanwege de moderne technologieën die in deze generatie Passat aanwezig zijn, zoals het Start-Stop-systeem, is het essentieel om niet zomaar een willekeurige accu te kiezen, maar een die specifiek is afgestemd op de eisen van het voertuig. De Passat B8 is verkrijgbaar met verschillende benzine- en dieselmotoren, evenals hybride varianten, waarbij elk motortype zijn eigen specifieke eisen stelt aan de accu met betrekking tot capaciteit, startstroom en accutechnologie.
Voor de benzinemotoren met minder vermogen, zoals de 1.4 TSI met Start-Stop systeem, wordt meestal een EFB (Enhanced Flooded Battery) aangeraden. Deze accu’s zijn speciaal ontworpen om het frequente starten en stoppen aan te kunnen, wat kenmerkend is voor auto’s met Start-Stop-systemen. Voor deze motoren ligt de aanbevolen accucapaciteit tussen de 60 en 65 Ah, met een startstroom van 560 tot 640 A. Passende voorbeelden van zulke accu’s zijn de Bosch S4 E05, Duracell DE 60 EFB of Varta D53, maar er zijn ook andere merken en modellen die kunnen voldoen aan deze specificaties, zolang ze maar EFB-technologie gebruiken.
Bij krachtigere benzinemotoren, zoals de 1.8 TSI, 2.0 TSI en hun 4Motion-varianten, ligt de lat nog hoger. Hier wordt meestal de AGM (Absorbent Glass Mat) accu aanbevolen. AGM-accu’s zijn duurzamer en kunnen beter tegen diepe ontladingen, wat belangrijk is bij auto’s die veel elektronische systemen gebruiken of in koudere klimaten rijden. Voor deze motoren zijn accu’s met een capaciteit van 70 tot 75 Ah en startstromen tussen 720 en 760 A noodzakelijk. Voorbeelden van geschikte AGM-accu’s zijn de Bosch S5A 08, Duracell DE 70 AGM en Varta E39. Voor recentere of krachtigere versies, zoals de 2.0 TSI OPF Facelift, zijn EFB-accu’s met vergelijkbare capaciteiten ook een optie.
Dieselvarianten, die over het algemeen hogere eisen stellen aan de accu door hun grotere compressie en krachtigere startmotoren, vereisen meestal ook AGM-accu’s met hoge startstromen. De 1.6 TDI en 2.0 TDI, inclusief de 4Motion-uitvoeringen en de Facelift-modellen, zijn allemaal standaard uitgerust met Start-Stop-systemen en vragen om een accu van 70 Ah en een startstroom van minimaal 720 A. Hier zijn de eerder genoemde AGM-modellen, zoals Bosch S5A 08 of Varta E39, wederom uitstekende voorbeelden van passende accu’s.
Een bijzonder interessante variant is de 1.4 GTE Plug-in Hybrid. Hoewel deze auto voor een groot deel elektrisch rijdt, heeft hij voor het conventionele gedeelte van de aandrijving een AGM-accu van 60 Ah en 680 A nodig. Dit illustreert dat ook hybride modellen specifieke eisen stellen aan de accu, ondanks de aanwezigheid van een hoogvoltagebatterij voor de elektromotor.
Wat veel mensen niet weten, is dat het vervangen van een accu in de Passat B8 met Start-Stop-systeem niet alleen een kwestie is van de accu fysiek vervangen. Het is raadzaam om de nieuwe accu via het boordcomputer-systeem of bij de dealer te laten registreren. Dit zorgt ervoor dat het laadmanagementsysteem van de auto de nieuwe accu correct herkent en optimaal aanstuurt, waardoor de levensduur van de accu aanzienlijk wordt verlengd.
Tot slot, bij de keuze voor een nieuwe accu voor de Volkswagen Passat B8 is het belangrijk om niet alleen naar de capaciteit en startstroom te kijken, maar vooral ook naar het juiste type accutechnologie. Het gebruik van een standaard loodzuuraccu in een auto met Start-Stop-systeem kan leiden tot een snelle slijtage en onverwachte problemen. Kies daarom altijd voor een EFB- of AGM-accu, afhankelijk van het motortype en de uitrusting van uw Passat. De genoemde Bosch, Varta en Duracell-modellen zijn slechts voorbeelden; het belangrijkste is dat de accu voldoet aan de specificaties van de fabrikant. Met de juiste accu blijft uw Passat B8 betrouwbaar, efficiënt en klaar voor elk seizoen.
VW Passat in de versie B8 werd geproduceerd in jaren 2014 - 2023. De volgende tabel geeft informatie over batterijen die overeenkomen met elk van de motoren die op de markt verkrijgbaar zijn.
Basisparameters van batterijen geschikt voor VW Passat (2014-2023):
Schakelschema | Pooluitvoering | Bodembevest |
---|---|---|
0 - plus aan de rechterkant | 1 | B13 |
VW Passat B8 - benzinemotoren:
1.4 TSI (91 kW) - met het Start-Stop-systeem
1.5 TSI OPF (110 kW) - met het Start-Stop-systeem
1.5 TSI OPF Facelift (110 kW) - met het Start-Stop-systeem
Producer en serie | Model | Capaciteit | CCA | Afmeting | Prijs |
---|---|---|---|---|---|
Bosch S4 EFB | S4 E05 | 60 Ah | 560 A | 242x175x190 mm | Meer |
Duracell Extreme EFB | DE 60 EFB | 60 Ah | 560 A | 241x175x190 mm | Meer |
Duracell Extreme EFB | DE 65H EFB | 65 Ah | 640 A | 241x175x190 mm | Meer |
Varta Blue Dynamic EFB | N60 | 60 Ah | 640 A | 242x175x190 mm | Meer |
Varta Blue Dynamic EFB | D53 | 60 Ah | 560 A | 242x175x190 mm | Meer |
Voor de genoemde benzinemotoren van de VW Passat B8, namelijk de 1.4 TSI (91 kW) Start-Stop, 1.5 TSI OPF (110 kW) Start-Stop en 1.5 TSI OPF Facelift (110 kW) Start-Stop, zijn er specifieke eisen aan de accu vanwege het start-stopsysteem. Deze motoren vereisen een accu met Enhanced Flooded Battery (EFB)-technologie, die beter bestand is tegen het frequente starten en stoppen van de motor. EFB-accu’s bieden een hogere cyclische duurzaamheid en een verbeterde ladingacceptatie, wat essentieel is voor voertuigen met start-stopfunctionaliteit.
Tot de geschikte accu’s behoren modellen van gerenommeerde producenten zoals Bosch, Varta en Duracell. Bijvoorbeeld, de Bosch S4 EFB (S4 E05) met een capaciteit van 60 Ah en een startstroom van 560 A past uitstekend bij deze motoren. Ook de Varta Blue Dynamic EFB-serie, waaronder de D53 (60 Ah, 560 A) en de N60 (60 Ah, 640 A), voldoen aan de technische vereisten van de Passat B8 met genoemde motoren. Voor wie een iets hogere startstroom wenst, biedt de Duracell Extreme EFB DE 65H EFB een capaciteit van 65 Ah en een startstroom van 640 A.
Alle genoemde accu’s delen vergelijkbare afmetingen: ongeveer 242/241 mm lengte, 175 mm breedte en 190 mm hoogte, met een poolindeling 0 en pooltype 1, geschikt voor montage in het B13-vak. Dankzij hun EFB-technologie zijn ze ideaal voor de dagelijkse belasting en het intensieve gebruik van het start-stopsysteem in deze moderne benzinemotoren van de VW Passat B8.
VW Passat B8 - benzinemotoren:
1.4 GTE Plug-in Hybrid (160 kW) - met het Start-Stop-systeem
1.4 TSI ACT (110 kW) - met het Start-Stop-systeem
Producer en serie | Model | Capaciteit | CCA | Afmeting | Prijs |
---|---|---|---|---|---|
Bosch S5 AGM | S5A 05 | 60 Ah | 680 A | 242x175x190 mm | Meer |
Varta Silver Dynamic AGM | D52 | 60 Ah | 680 A | 242x175x190 mm | Meer |
Voor de VW Passat B8 met de benzinemotoren 1.4 TSI ACT (110 kW) Start-Stop en 1.4 GTE Plug-in Hybrid (160 kW) Start-Stop gelden specifieke eisen aan de accu, mede door de aanwezigheid van het start-stopsysteem en, in het geval van de GTE, de hybride aandrijflijn. Waar bij standaard benzinemotoren vaak EFB-technologie volstaat, is voor deze geavanceerde motoren doorgaans een AGM-accu vereist. AGM (Absorbent Glass Mat)-accu’s zijn beter bestand tegen diepe ontladingen en leveren een hogere startkracht, wat essentieel is voor voertuigen met veel elektrische verbruikers en frequente start-stopcycli.
Een passende keuze voor zowel de 1.4 TSI ACT als de 1.4 GTE Plug-in Hybrid zijn de Bosch S5 AGM (S5A 05) en de Varta Silver Dynamic AGM (D52). Beide accu’s beschikken over een capaciteit van 60 Ah en een hoge startstroom van 680 A, wat ruimschoots voldoende is voor de eisen van deze motoren. De afmetingen zijn identiek: 242 mm lengte, 175 mm breedte en 190 mm hoogte, met poolindeling 0 en pooltype 1, waardoor ze perfect passen in het B13-accuvak van de Passat B8. Het gebruik van AGM-technologie zorgt daarnaast voor een lange levensduur en een betrouwbare werking, zelfs bij intensief gebruik van het start-stopsysteem.
Vooral bij de 1.4 GTE Plug-in Hybrid, waar naast de verbrandingsmotor ook een elektromotor aanwezig is, is een stabiele en krachtige AGM-accu van groot belang. Deze accu’s bieden niet alleen voldoende energie voor het starten van de motor, maar ondersteunen ook de vele elektronische systemen in de auto. Door te kiezen voor een hoogwaardige AGM-accu van Bosch of Varta verzeker je jezelf van probleemloze prestaties en een optimaal functionerend start-stopsysteem, ook bij dagelijks intensief gebruik.
VW Passat B8 - benzinemotoren:
2.0 TSI 4motion OPF (200 kW) - met het Start-Stop-systeem
2.0 TSI 4motion OPF Facelift (200 kW) - met het Start-Stop-systeem
2.0 TSI 4motion OPF Facelift (206 kW) - met het Start-Stop-systeem
2.0 TSI OPF Facelift (140 kW) - met het Start-Stop-systeem
Producer en serie | Model | Capaciteit | CCA | Afmeting | Prijs |
---|---|---|---|---|---|
Bosch S4 EFB | S4 E08 | 70 Ah | 650 A | 278x175x190 mm | Meer |
Duracell Extreme EFB | DE 70 EFB | 70 Ah | 660 A | 278x175x190 mm | Meer |
Duracell Extreme EFB | DE 75H EFB | 75 Ah | 700 A | 278x175x190 mm | Meer |
Varta Blue Dynamic EFB | N70 | 70 Ah | 760 A | 278x175x190 mm | Meer |
Varta Blue Dynamic EFB | E45 | 70 Ah | 650 A | 278x175x190 mm | Meer |
Voor de krachtigere benzinemotoren van de VW Passat B8, zoals de 2.0 TSI 4Motion OPF (200 kW) Start-Stop, 2.0 TSI OPF Facelift (140 kW) Start-Stop, 2.0 TSI 4Motion OPF Facelift (200 kW) Start-Stop en 2.0 TSI 4Motion OPF Facelift (206 kW) Start-Stop, zijn er eveneens specifieke eisen aan de accu. Deze motoren beschikken standaard over een start-stopsysteem en vragen om een betrouwbare stroomvoorziening met een verhoogde cyclische belasting. De EFB-technologie (Enhanced Flooded Battery) is bij deze uitvoeringen de aanbevolen keuze, met name omdat deze accu’s een hoge ladingacceptatie en een langere levensduur bieden bij frequent starten en stoppen.
Binnen deze groep motoren zijn onder andere de Bosch S4 EFB (S4 E08), Duracell Extreme EFB (DE 70 EFB en DE 75H EFB) en Varta Blue Dynamic EFB (E45 en N70) perfect geschikt. Deze accu’s hebben allemaal een capaciteit tussen 70 en 75 Ah, wat zorgt voor voldoende energiereserves voor zowel het starten van de krachtige motoren als het voeden van de vele elektronische systemen in de Passat B8. De startstromen variëren van 650 tot zelfs 760 A, wat een snelle en betrouwbare start onder alle omstandigheden garandeert, zelfs in de koudere maanden.
Qua afmetingen zijn deze accu’s volledig afgestemd op de accubak van de Passat B8: ze hebben een lengte van 278 mm, een breedte van 175 mm en een hoogte van 190 mm. De poolindeling is 0 en de pooltype 1, wat een probleemloze installatie in het B13-vak mogelijk maakt. De EFB-accu’s van Bosch, Varta en Duracell voldoen daarmee niet alleen aan de technische eisen van de genoemde 2.0 TSI-motoren, maar bieden ook op lange termijn een stabiele werking van het start-stopsysteem. Dit is essentieel voor bestuurders die vertrouwen hechten aan comfort, betrouwbaarheid en optimale prestaties van hun Passat B8 met benzinemotor.
VW Passat B8 - benzinemotoren:
1.8 TSI (132 kW) - met het Start-Stop-systeem
2.0 TSI (162 kW) - met het Start-Stop-systeem
2.0 TSI 4motion (206 kW) - met het Start-Stop-systeem
Producer en serie | Model | Capaciteit | CCA | Afmeting | Prijs |
---|---|---|---|---|---|
Bosch S5 AGM | S5A 08 | 70 Ah | 760 A | 278x175x190 mm | Meer |
Duracell Extreme AGM | DE 70 AGM | 70 Ah | 720 A | 278x175x190 mm | Meer |
Varta Silver Dynamic AGM | E39 | 70 Ah | 760 A | 278x175x190 mm | Meer |
Voor de topbenzinemotoren van de Volkswagen Passat B8, namelijk de 2.0 TSI 4Motion (206 kW) Start-Stop, de 2.0 TSI (162 kW) Start-Stop en de 1.8 TSI (132 kW) Start-Stop, gelden de hoogste eisen aan de accu. Deze krachtige motoren zijn standaard uitgerust met het start-stopsysteem en vragen om een accu die niet alleen een hoge startstroom kan leveren, maar ook langdurig bestand is tegen intensief gebruik en diepe ontladingen. In dit geval is de keuze voor een AGM-accu (Absorbent Glass Mat) de beste oplossing, omdat deze technologie optimaal presteert bij voertuigen met veel elektrische verbruikers en frequente start-stopcycli.
Specifiek voor deze motoren passen onder andere de Bosch S5 AGM (S5A 08), de Varta Silver Dynamic AGM (E39) en de Duracell Extreme AGM (DE 70 AGM). Al deze accu’s bieden een capaciteit van 70 Ah en een indrukwekkende startstroom van 720 tot 760 A, wat ervoor zorgt dat zelfs bij lage temperaturen de krachtige benzinemotoren zonder problemen starten. De afmetingen zijn perfect afgestemd op de accubak van de Passat B8: 278 mm lang, 175 mm breed en 190 mm hoog. De poolindeling is 0, het pooltype is 1 en de montage vindt plaats in het B13-vak, zodat plaatsing en aansluiting altijd probleemloos verlopen.
Dankzij de AGM-technologie bieden deze accu’s niet alleen een hoge betrouwbaarheid en een lange levensduur, maar zijn ze ook volledig onderhoudsvrij. Dit maakt hen ideaal voor de 2.0 TSI 4Motion, 2.0 TSI en 1.8 TSI benzinemotoren, waar zowel het start-stopsysteem als de vele elektronische comfortsystemen hoge eisen stellen aan de stroomvoorziening. Met een hoogwaardige AGM-accu van Bosch, Varta of Duracell is de Passat B8 altijd verzekerd van optimale prestaties, ongeacht het rijgedrag of de omstandigheden.
VW Passat B8 - dieselmotoren:
2.0 TDI Facelift (147 kW) - met het Start-Stop-systeem
Producer en serie | Model | Capaciteit | CCA | Afmeting | Prijs |
---|---|---|---|---|---|
Bosch S4 EFB | S4 E08 | 70 Ah | 650 A | 278x175x190 mm | Meer |
Duracell Extreme EFB | DE 70 EFB | 70 Ah | 660 A | 278x175x190 mm | Meer |
Duracell Extreme EFB | DE 75H EFB | 75 Ah | 700 A | 278x175x190 mm | Meer |
Varta Blue Dynamic EFB | N70 | 70 Ah | 760 A | 278x175x190 mm | Meer |
Varta Blue Dynamic EFB | E45 | 70 Ah | 650 A | 278x175x190 mm | Meer |
Voor de dieselmotoren van de Volkswagen Passat B8, in het bijzonder de 2.0 TDI Facelift (147 kW) Start-Stop, gelden eveneens strikte eisen aan de accu. Deze moderne dieselmotoren zijn standaard uitgerust met een start-stopsysteem, wat betekent dat de accu niet alleen een hoge startkracht moet leveren, maar ook bestand moet zijn tegen het veelvuldig starten en stoppen van de motor. Bovendien vraagt de uitgebreide elektronica in de Passat B8 om een stabiele en betrouwbare energievoorziening, zeker bij de krachtige dieselvarianten.
De meest geschikte accutypes voor de 2.0 TDI Facelift zijn EFB-accu’s (Enhanced Flooded Battery) van bekende merken zoals Bosch, Varta en Duracell. De Bosch S4 EFB (S4 E08), Duracell Extreme EFB (DE 70 EFB en DE 75H EFB) en Varta Blue Dynamic EFB (E45 en N70) zijn volledig afgestemd op de technische eisen van deze motor. Deze EFB-accu’s bieden een capaciteit van 70 tot 75 Ah en een startstroom van 650 tot 760 A, ruim voldoende om het dieselblok snel en betrouwbaar te laten starten, zelfs bij lage temperaturen of intensief gebruik van het start-stopsysteem.
Wat afmetingen betreft, passen alle genoemde accu’s perfect in de accubak van de Passat B8: ze zijn 278 mm lang, 175 mm breed en 190 mm hoog. De poolindeling is 0 en het pooltype is 1, wat een eenvoudige en veilige montage in het B13-vak mogelijk maakt. Dankzij de robuuste EFB-technologie zijn deze accu’s uitstekend bestand tegen de verhoogde cyclische belasting van moderne dieselmotoren met start-stopfunctionaliteit, en garanderen ze een probleemloze werking van alle elektrische systemen in de Passat B8 met 2.0 TDI-motor.
VW Passat B8 - dieselmotoren:
1.6 TDI (88 kW) - met het Start-Stop-systeem
1.6 TDI Facelift (88 kW) - met het Start-Stop-systeem
2.0 TDI (110 kW) - met het Start-Stop-systeem
2.0 TDI (140 kW) - met het Start-Stop-systeem
2.0 TDI 4motion (176 kW) - met het Start-Stop-systeem
2.0 TDI Facelift (110 kW) - met het Start-Stop-systeem
2.0 TDI Facelift (140 kW) - met het Start-Stop-systeem
2.0 TDI Facelift 4motion (176 kW) - met het Start-Stop-systeem
Producer en serie | Model | Capaciteit | CCA | Afmeting | Prijs |
---|---|---|---|---|---|
Bosch S5 AGM | S5A 08 | 70 Ah | 760 A | 278x175x190 mm | Meer |
Duracell Extreme AGM | DE 70 AGM | 70 Ah | 720 A | 278x175x190 mm | Meer |
Varta Silver Dynamic AGM | E39 | 70 Ah | 760 A | 278x175x190 mm | Meer |
Voor de genoemde dieselmotoren van de Volkswagen Passat B8, waaronder de 1.6 TDI (88 kW) Start-Stop, 2.0 TDI (110 kW) Start-Stop, 2.0 TDI (140 kW) Start-Stop, 2.0 TDI 4Motion (176 kW) Start-Stop en hun respectievelijke Facelift-varianten, is de keuze van de juiste accu van groot belang. Deze motoren zijn standaard uitgerust met een start-stopsysteem, wat vraagt om een accu die bestand is tegen herhaaldelijke starts en een verhoogde cyclische belasting. Vooral bij dieselmotoren is een hoge startstroom essentieel vanwege de hogere compressie en de benodigde energie om het motorblok betrouwbaar te kunnen starten, ook bij lagere temperaturen.
De aanbevolen accutypen voor deze dieseluitvoeringen zijn AGM-accu’s (Absorbent Glass Mat) van gerenommeerde merken als Bosch, Varta en Duracell. Zo zijn de Bosch S5 AGM (S5A 08), Varta Silver Dynamic AGM (E39) en Duracell Extreme AGM (DE 70 AGM) specifiek afgestemd op de technische eisen van de genoemde TDI-motoren. Deze accu’s bieden een capaciteit van 70 Ah en een krachtige startstroom van 720 tot 760 A, wat zorgt voor een vlotte en zekere start, zelfs bij winterse omstandigheden of intensief gebruik van het start-stopsysteem. Bovendien leveren AGM-accu’s een hoge ladingacceptatie en zijn ze uitstekend bestand tegen diepe ontladingen, wat de levensduur en betrouwbaarheid ten goede komt.
Wat betreft de afmetingen sluiten alle aanbevolen AGM-accu’s naadloos aan bij de eisen van de Passat B8: een lengte van 278 mm, breedte van 175 mm en hoogte van 190 mm, met poolindeling 0 en pooltype 1. Dit betekent dat ze eenvoudig en veilig te monteren zijn in het B13-accuvak van de Passat B8. Dankzij hun robuuste bouw en onderhoudsvrije karakter zijn deze AGM-accu’s niet alleen ideaal voor het zware werk bij dieselmotoren, maar garanderen ze ook een stabiele werking van alle elektronische systemen en het start-stopsysteem in de Volkswagen Passat B8 met TDI-motoren.
Als je nog steeds niet zeker weet welke batterij past bij jouw VW Passat, of als je anderen wilt helpen bij hun keuze, stuur ons dan een foto van je huidige batterij in de opmerkingensectie onderaan de pagina. Je kunt de foto ook sturen naar redactie@welkebatterij.nl (we zullen het in de opmerkingen plaatsen om ook andere gebruikers te helpen). Zorg ervoor dat je het automodel, het jaar, het type, evenals de capaciteit en het vermogen van de motor specificeert. We zullen ons best doen om je te helpen!