Voor de Toyota RAV4 I Cabrio, geproduceerd tussen 1997 en 2000, is de keuze van de juiste accu van groot belang voor het behoud van de betrouwbaarheid en de startprestaties van deze compacte SUV. De cabrioversie is vrij zeldzaam, en onderscheidt zich niet alleen door zijn open dak, maar ook door zijn aandrijflijn – het model is namelijk standaard uitgerust met vierwielaandrijving (4WD) en een 2.0 16V benzinemotor zonder Start-Stop-systeem.
Voor deze uitvoering is een accu vereist met een capaciteit van 45 Ah en een koudstartstroom van 330 A. Dat zijn relatief bescheiden waarden in vergelijking met grotere of modernere voertuigen, maar voldoende voor de eenvoudige elektronische uitrusting van deze generatie RAV4. Belangrijker is het feit dat de auto gebruikmaakt van een minder gangbare accubevestiging, namelijk type B0, terwijl de meeste accu’s in Europa geleverd worden met het standaard B13-montagesysteem.
Dat betekent dat niet alleen de capaciteit, maar vooral ook de vorm en bevestiging van de accu zorgvuldig gecontroleerd moeten worden. Een verkeerd type past simpelweg niet in de accubak, of kan los komen te zitten tijdens het rijden – vooral bij offroadgebruik, waarvoor de RAV4 deels ontworpen is. Enkele voorbeeldmodellen die wel aan deze vereisten voldoen zijn de Bosch S40 21 en de Varta B32. Deze accu’s hebben niet alleen de juiste elektrische specificaties, maar zijn ook fysiek compatibel met het B0-montagesysteem.
Een leuk weetje over de RAV4 Cabrio is dat hij destijds een unieke mix bood van SUV-functionaliteit en cabrioplezier. Deze combinatie was zeldzaam op de markt, wat het model tegenwoordig geliefd maakt bij verzamelaars en liefhebbers van originele voertuigen. Omdat deze auto vaak niet als dagelijkse wagen wordt gebruikt, maar eerder als tweede auto of voor de zomer, is het belangrijk om bij zeldzaam gebruik de accu regelmatig bij te laden. Een druppellader kan helpen om de accu in goede conditie te houden tijdens langere stilstand.
Houd bij het kiezen van een accu voor dit model ook rekening met de beperkte ruimte onder de motorkap. Door de compacte afmetingen van het voertuig is de accubak vaak minder ruim dan bij latere SUV’s, en dat maakt het extra belangrijk om vooraf de exacte afmetingen van de accu te controleren.
Samengevat: voor de Toyota RAV4 I Cabrio is een compacte lood-zuuraccu van 45 Ah met 330 A koudstartstroom nodig, bij voorkeur met B0-montage. De Bosch S40 21 en Varta B32 zijn voorbeelden van geschikte modellen. Wie deze auto goed onderhoudt, inclusief een passende accu, zal veel plezier beleven aan dit bijzondere stukje Toyota-geschiedenis dat SUV-rijden combineert met openluchtgevoel.
Toyota RAV 4 in de versie I Cabrio werd geproduceerd in jaren 1997 - 2000. We nodigen u uit voor een lijst met batterijen die overeenkomen met de afzonderlijke motorversies.
Basisparameters van batterijen geschikt voor Toyota RAV 4 (1997-2000):
Schakelschema | Pooluitvoering | Bodembevest |
---|---|---|
0 - plus aan de rechterkant | 1 | B0 |
Toyota RAV 4 I Cabrio - benzinemotoren:
2.0 16V 4WD
Producer en serie | Model | Capaciteit | CCA | Afmeting | Prijs |
---|---|---|---|---|---|
Bosch S4 | S40 21 | 45 Ah | 330 A | 238x129x227 mm | Meer |
Varta Blue Dynamic | B32 | 45 Ah | 330 A | 238x129x227 mm | Meer |
Als je nog steeds niet zeker weet welke batterij past bij jouw Toyota RAV 4, of als je anderen wilt helpen bij hun keuze, stuur ons dan een foto van je huidige batterij in de opmerkingensectie onderaan de pagina. Je kunt de foto ook sturen naar redactie@welkebatterij.nl (we zullen het in de opmerkingen plaatsen om ook andere gebruikers te helpen). Zorg ervoor dat je het automodel, het jaar, het type, evenals de capaciteit en het vermogen van de motor specificeert. We zullen ons best doen om je te helpen!