Het kiezen van de juiste accu voor de Renault Clio II uit de jaren 1998-2009 is van groot belang voor het waarborgen van een betrouwbare werking van het voertuig, vooral gezien de variëteit in motoren die in dit model werden aangeboden. Afhankelijk van de motorvariant en de specifieke uitvoering kunnen de vereisten voor een accu namelijk aanzienlijk verschillen. Belangrijk is daarbij vooral de minimale en maximale accucapaciteit, de benodigde startstroom (CCA), maar ook de fysieke afmetingen van de accu spelen een rol – met name de hoogte is bij veel Clio II-modellen een doorslaggevend punt.
Voor de benzinemotoren zonder Start-Stop systeem, zoals de populaire 1.2, 1.4 en 1.6 (ook in de 16V-varianten), wordt doorgaans een conventionele lood-zuur accu aangeraden met een capaciteit tussen 41 en 52 Ah en een startstroom tussen 360 en 520 A. Een belangrijk aandachtspunt is dat deze modellen vaak een accu vereisen met een verlaagde hoogte van slechts 175 mm, omdat een standaardaccu simpelweg niet past onder de motorkap. Dit is een typisch kenmerk van veel Franse auto’s uit die periode, waardoor het aanbod van geschikte accu’s iets beperkter is. Voorbeelden van passende modellen zijn onder meer Bosch S30 01, Bosch S40 01, Bosch S50 01 of Duracell DA 44, DA 50T en DS 44, evenals Varta A17, B18 en C6. Uiteraard zijn dit slechts enkele suggesties; het aanbod wisselt per leverancier en regio.
Rijders van een Clio II op LPG, vooral de 1.2 LPG-variant, kunnen beter kiezen voor een accu met een iets hogere capaciteit – bij voorkeur tussen 45 en 54 Ah, en een startstroom van 400 tot 530 A. Dit komt doordat een LPG-installatie vaak extra elektrische belasting met zich meebrengt. Ook hier zijn conventionele lood-zuur accu’s de norm. Enkele gangbare voorbeelden zijn Bosch S30 02, S40 02, S50 02, Duracell DA 50, DA 50H en Varta B19, C22 en C30.
Voor de sportieve modellen, zoals de 2.0 16V Sport of zelfs de 3.0 V6 Sport, zijn krachtigere accu’s noodzakelijk. De 2.0 Sport vraagt om een accu van 53 tot 63 Ah, met een startstroom tussen 450 en 600 A, opnieuw met de vereiste verlaagde hoogte van 175 mm. Typische voorbeelden zijn Bosch S30 04, S40 04, S50 04, Duracell DA 60T, DA 63T, DS 55, DS 60 en Varta C11, D21, D59. De zeldzame 3.0 V6 Sport vraagt nog zwaarder geschut: een accu van 72 tot 77 Ah en liefst een startstroom van 660 tot 780 A, zoals Bosch S40 08, S50 08, Duracell DA 74, DA 77H, DS 72 of Varta E11, E44.
Voor dieselrijders – de 1.5 dCi, 1.9 D en 1.9 dTi – geldt dat de accu doorgaans sterker moet zijn, vanwege de hogere compressie en het grotere vermogen van de startmotor. De aanbevolen accucapaciteit ligt hier tussen 53 en 63 Ah voor de 1.5 dCi, en 60 tot 63 Ah voor de 1.9-modellen, met respectievelijke startstromen van 450 tot 600 A en 510 tot 620 A. Ook hier is een verlaagde hoogte vaak noodzakelijk, afhankelijk van de uitvoering. Passende voorbeelden zijn Bosch S30 04, S40 04, S50 04, Duracell DA 60T, DA 63T, DS 55, DS 60, Varta C11, D21, D59 voor de 1.5 dCi, en Bosch S40 05, S50 05, Duracell DA 62H, DA 63H, DS 62, of Varta D15, D24 voor de 1.9 dieselvarianten.
Een interessant weetje is dat bij de Clio II de accupoolposities (plus- en minpool) ook kunnen variëren, afhankelijk van het bouwjaar en de fabriek waar het voertuig is geproduceerd. Controleer daarom altijd of de gekozen accu dezelfde poolindeling heeft als de oude accu, om montageproblemen te voorkomen. Bovendien is het aan te raden om af en toe de staat van de accupolen en de klemmen te controleren, aangezien oxidatie en slechte contacten veelvoorkomende oorzaken zijn van startproblemen, zeker bij oudere voertuigen zoals de Clio II.
Samenvattend is het bij de Renault Clio II uit 1998-2009 raadzaam om altijd te letten op de juiste capaciteit, startstroom én vooral de hoogte van de accu – te hoog betekent simpelweg dat de accu niet past. Kies bij voorkeur voor een betrouwbare, conventionele lood-zuur accu van een gerenommeerd merk en controleer de afmetingen en poolindeling zorgvuldig. De genoemde accutypes en modelnamen zijn slechts voorbeelden van passende opties; laat je bij twijfel adviseren door een specialist of raadpleeg de specificaties van je eigen Clio. Zo blijft je Renault Clio II jarenlang betrouwbaar starten, in weer en wind.
Renault Clio in de versie II werd geproduceerd in jaren 1998 - 2009. De volgende tabel geeft informatie over batterijen die overeenkomen met elk van de motoren die op de markt verkrijgbaar zijn.
Basisparameters van batterijen geschikt voor Renault Clio (1998-2009):
Schakelschema | Pooluitvoering | Bodembevest |
---|---|---|
0 - plus aan de rechterkant | 1 | B13 |
Renault Clio II - benzinemotoren:
1.0
1.2
1.2 16V
1.4
1.4 16V
1.6
1.6 16V
Producer en serie | Model | Capaciteit | CCA | Afmeting | Prijs |
---|---|---|---|---|---|
Bosch S3 | S30 01 | 41 Ah | 360 A | 207x175x175 mm | Meer |
Bosch S4 | S40 01 | 44 Ah | 440 A | 207x175x175 mm | Meer |
Bosch S5 | S50 01 | 52 Ah | 520 A | 207x175x175 mm | Meer |
Duracell Starter | DS 44 | 44 Ah | 360 A | 210x175x175 mm | Meer |
Duracell Advanced | DA 44 | 44 Ah | 420 A | 210x175x175 mm | Meer |
Duracell Advanced | DA 50T | 50 Ah | 400 A | 210x175x175 mm | Meer |
Varta Black Dynamic | A17 | 41 Ah | 360 A | 207x175x175 mm | Meer |
Varta Blue Dynamic | B18 | 44 Ah | 440 A | 207x175x175 mm | Meer |
Varta Silver Dynamic | C6 | 52 Ah | 520 A | 207x175x175 mm | Meer |
Voor de Renault Clio II, geproduceerd tussen 1998 en 2009, met de benzinemotoren 1.0, 1.2, 1.2 16V, 1.4, 1.4 16V, 1.6 en 1.6 16V – allemaal zonder Start-Stop systeem – zijn er specifieke accu’s die uitstekend passen bij de technische eisen van deze motoren. Omdat deze motoren relatief compact en licht zijn, vragen ze niet om extreem krachtige accu’s, maar het is wel belangrijk om een betrouwbare en kwalitatieve accu te kiezen die voldoende startvermogen biedt, zeker tijdens koude winterdagen of bij intensief gebruik van elektrische verbruikers.
Voor deze motortypes is een accu met een capaciteit van ongeveer 41 tot 52 Ah en een startstroom tussen 360 en 520 A aan te raden. Qua afmetingen zijn accu’s met een lengte van circa 207-210 mm, breedte van 175 mm en hoogte van 175 mm geschikt voor de accubak van de Clio II. Let op het pooltype en de montage: de juiste accu’s hebben poolindeling 0 (plus rechts), pooltype 1 (standaard dunne Europese polen) en de accubevestiging is B13. Dit zorgt ervoor dat de accu direct past zonder aanpassingen aan de klemmen of het accuvak.
Onder de aanbevolen merken en types vind je onder andere Bosch (S3 S30 01, S4 S40 01, S5 S50 01), Varta (Black Dynamic A17, Blue Dynamic B18, Silver Dynamic C6) en Duracell (Starter DS 44, Advanced DA 44, Advanced DA 50T). Al deze accu’s voldoen aan de eisen voor de genoemde benzinemotoren en bieden een goede balans tussen capaciteit, startkracht en levensduur. Het kiezen van een van deze accu’s zorgt voor een betrouwbare werking van de elektrische installatie en een probleemloze start van de motor, ongeacht het gekozen motortype binnen de genoemde reeks.
Renault Clio II - benzinemotoren:
1.2 LPG
Producer en serie | Model | Capaciteit | CCA | Afmeting | Prijs |
---|---|---|---|---|---|
Bosch S3 | S30 02 | 45 Ah | 400 A | 207x175x190 mm | Meer |
Bosch S4 | S40 02 | 52 Ah | 470 A | 207x175x190 mm | Meer |
Bosch S5 | S50 02 | 54 Ah | 530 A | 207x175x190 mm | Meer |
Duracell Starter | DS 45H | 45 Ah | 400 A | 210x175x190 mm | Meer |
Duracell Advanced | DA 50 | 50 Ah | 450 A | 210x175x190 mm | Meer |
Duracell Advanced | DA 50H | 50 Ah | 420 A | 210x175x190 mm | Meer |
Varta Black Dynamic | B19 | 45 Ah | 400 A | 207x175x190 mm | Meer |
Varta Blue Dynamic | C22 | 52 Ah | 470 A | 207x175x190 mm | Meer |
Varta Silver Dynamic | C30 | 54 Ah | 530 A | 207x175x190 mm | Meer |
Voor de Renault Clio II met de 1.2 LPG motor zonder Start-Stop systeem zijn er enkele specifieke accu’s die perfect aansluiten bij de behoeften van deze uitvoering. Omdat LPG-installaties doorgaans iets meer elektrische belasting kunnen vragen – bijvoorbeeld door extra elektronica voor de LPG-aansturing – is het belangrijk om een accu te kiezen met voldoende capaciteit en startvermogen. De aanbevolen accu’s voor de 1.2 LPG motor hebben doorgaans een capaciteit tussen de 45 en 54 Ah en een startstroom van 400 tot 530 A. Dit zorgt ervoor dat de motor niet alleen probleemloos start, maar ook dat alle elektrische systemen, inclusief de LPG-componenten, betrouwbaar functioneren, zelfs bij koud weer of intensief gebruik.
Qua afmetingen passen accu’s met een lengte van 207 tot 210 mm, breedte van 175 mm en een hoogte van 190 mm het beste in het accuvak van deze Clio II. De geschikte accu’s hebben poolindeling 0 (pluspool rechts), pooltype 1 (standaard Europese polen) en bevestigingstype B13, waardoor montage eenvoudig en direct mogelijk is zonder aanpassingen. Merken zoals Bosch (S3 S30 02, S4 S40 02, S5 S50 02), Varta (Black Dynamic B19, Blue Dynamic C22, Silver Dynamic C30) en Duracell (Starter DS 45H, Advanced DA 50H en DA 50) bieden allemaal modellen die uitstekend voldoen aan de eisen van de 1.2 LPG motor in de Clio II.
Bij de keuze voor een accu is het verstandig om rekening te houden met de kwaliteit en betrouwbaarheid van het merk. De hierboven genoemde accu’s kenmerken zich door een goede balans tussen prijs, prestaties en levensduur. Dankzij hun capaciteit en hoge startstroom zijn ze bijzonder geschikt voor de combinatie van benzine- en LPG-gebruik in deze generatie Clio, zodat je altijd verzekerd bent van een vlotte start en stabiele werking van de elektrische installatie.
Renault Clio II - benzinemotoren:
2.0 16V Sport
Producer en serie | Model | Capaciteit | CCA | Afmeting | Prijs |
---|---|---|---|---|---|
Bosch S3 | S30 04 | 53 Ah | 500 A | 242x175x175 mm | Meer |
Bosch S4 | S40 04 | 60 Ah | 540 A | 242x175x175 mm | Meer |
Bosch S5 | S50 04 | 61 Ah | 600 A | 242x175x175 mm | Meer |
Duracell Starter | DS 55 | 55 Ah | 450 A | 241x175x175 mm | Meer |
Duracell Starter | DS 60 | 60 Ah | 480 A | 241x175x175 mm | Meer |
Duracell Advanced | DA 60T | 60 Ah | 540 A | 241x175x175 mm | Meer |
Duracell Advanced | DA 63T | 63 Ah | 600 A | 241x175x175 mm | Meer |
Varta Black Dynamic | C11 | 53 Ah | 500 A | 242x175x175 mm | Meer |
Varta Blue Dynamic | D59 | 60 Ah | 540 A | 242x175x175 mm | Meer |
Varta Silver Dynamic | D21 | 61 Ah | 600 A | 242x175x175 mm | Meer |
Voor de Renault Clio II met de 2.0 16V Sport benzinemotor zonder Start-Stop systeem gelden net wat andere eisen aan de accu dan bij de kleinere motoren. Deze sportieve motorvariant vraagt om een krachtigere accu, omdat zowel het hogere motorvermogen als de vaak rijkere uitrusting – denk aan sportieve accessoires en extra elektronische systemen – een grotere belasting voor het elektrische systeem betekenen. In dit geval zijn accu’s met een capaciteit van 53 tot 63 Ah en een hoge startstroom van 450 tot zelfs 600 A aan te raden, om zeker te zijn van voldoende stroom bij het starten en tijdens intensief gebruik.
Qua formaat passen bij deze 2.0 16V Sport motor de accu’s met een lengte van ongeveer 241 tot 242 mm, een breedte van 175 mm en een hoogte van 175 mm perfect in het accuvak. Dit formaat komt overeen met de standaard montage B13, poolindeling 0 (pluspool aan de rechterzijde) en pooltype 1, wat betekent dat deze accu’s zonder aanpassingen direct gemonteerd kunnen worden. Dankzij deze afmetingen en aansluitingen wordt niet alleen de installatie eenvoudig, maar blijft het ook mogelijk om de originele accuklemmen te gebruiken, wat de betrouwbaarheid ten goede komt.
De keuze uit merken en types is ruim: Bosch biedt met de S3 S30 04, S4 S40 04 en S5 S50 04 uitstekende opties, waarbij de S5 variant met 61 Ah en 600 A startstroom de hoogste prestaties levert. Varta heeft vergelijkbare modellen in de Black Dynamic C11, Blue Dynamic D59 en Silver Dynamic D21, die allemaal voldoen aan de vereiste specificaties en bekend staan om hun betrouwbaarheid en lange levensduur. Ook Duracell biedt passende oplossingen met de Starter DS 60 en DS 55, en de Advanced DA 63T en DA 60T, waarbij vooral de Advanced serie uitblinkt in startkracht en reservecapaciteit. Met een van deze accu’s ben je verzekerd van probleemloos starten, zelfs bij lage temperaturen of na langere stilstand, en kun je volop profiteren van het sportieve karakter van de Clio II 2.0 16V Sport.
Renault Clio II - benzinemotoren:
3.0 V6 Sport
Producer en serie | Model | Capaciteit | CCA | Afmeting | Prijs |
---|---|---|---|---|---|
Bosch S4 | S40 08 | 74 Ah | 680 A | 278x175x190 mm | Meer |
Bosch S5 | S50 08 | 77 Ah | 780 A | 278x175x190 mm | Meer |
Duracell Starter | DS 72 | 72 Ah | 660 A | 278x175x190 mm | Meer |
Duracell Advanced | DA 74 | 74 Ah | 680 A | 278x175x190 mm | Meer |
Duracell Advanced | DA 77H | 77 Ah | 700 A | 278x175x190 mm | Meer |
Varta Blue Dynamic | E11 | 74 Ah | 680 A | 278x175x190 mm | Meer |
Varta Silver Dynamic | E44 | 77 Ah | 780 A | 278x175x190 mm | Meer |
Voor de Renault Clio II met de krachtige 3.0 V6 Sport benzinemotor zonder Start-Stop systeem gelden de hoogste eisen als het om de juiste accu gaat. Deze motorvariant, die bekend staat om zijn sportieve prestaties en een aanzienlijk hoger vermogen, vereist een accu die niet alleen een grote capaciteit biedt, maar ook een hoge startstroom kan leveren. Hierdoor wordt er bij het starten van de motor en tijdens het gebruik van diverse elektrische systemen altijd voldoende energie geleverd, wat essentieel is voor de betrouwbaarheid van deze bijzondere uitvoering van de Clio II.
Voor de Clio II 3.0 V6 Sport zijn accu’s met een capaciteit van 72 tot 77 Ah en een startstroom tussen de 660 en 780 A het meest geschikt. Accu’s binnen deze range bieden niet alleen voldoende startvermogen voor de krachtige V6 motor, maar voorzien ook probleemloos in de energiebehoefte van extra elektrische componenten die vaak aanwezig zijn in sportieve uitvoeringen. De aanbevolen afmetingen voor de accu zijn: een lengte van 278 mm, een breedte van 175 mm en een hoogte van 190 mm. Dit type past perfect in het accuvak en maakt montage eenvoudig, zeker omdat ook hier poolindeling 0 (pluspool rechts), pooltype 1 (standaard Europese polen) en bevestigingstype B13 vereist zijn.
Onder de geschikte accu’s voor deze motor vallen onder meer de Bosch S4 S40 08 (74Ah/680A) en S5 S50 08 (77Ah/780A), Duracell Starter DS 72 (72Ah/660A), Advanced DA 77H (77Ah/700A) en DA 74 (74Ah/680A), evenals de Varta Blue Dynamic E11 (74Ah/680A) en Silver Dynamic E44 (77Ah/780A). Al deze modellen onderscheiden zich door hun hoge capaciteit en sterke startprestaties, waardoor ze perfect aansluiten bij de eisen van de 3.0 V6 Sport motor. Dankzij hun standaardafmetingen en aansluitingen zijn ze bovendien direct te monteren, zonder aanpassingen aan accubak of klemmen, zodat je snel en betrouwbaar weer de weg op kunt met jouw sportieve Clio II.
Renault Clio II - dieselmotoren:
1.5 dCi
Producer en serie | Model | Capaciteit | CCA | Afmeting | Prijs |
---|---|---|---|---|---|
Bosch S3 | S30 04 | 53 Ah | 500 A | 242x175x175 mm | Meer |
Bosch S4 | S40 04 | 60 Ah | 540 A | 242x175x175 mm | Meer |
Bosch S5 | S50 04 | 61 Ah | 600 A | 242x175x175 mm | Meer |
Duracell Starter | DS 55 | 55 Ah | 450 A | 241x175x175 mm | Meer |
Duracell Starter | DS 60 | 60 Ah | 480 A | 241x175x175 mm | Meer |
Duracell Advanced | DA 60T | 60 Ah | 540 A | 241x175x175 mm | Meer |
Duracell Advanced | DA 63T | 63 Ah | 600 A | 241x175x175 mm | Meer |
Varta Black Dynamic | C11 | 53 Ah | 500 A | 242x175x175 mm | Meer |
Varta Blue Dynamic | D59 | 60 Ah | 540 A | 242x175x175 mm | Meer |
Varta Silver Dynamic | D21 | 61 Ah | 600 A | 242x175x175 mm | Meer |
Voor de Renault Clio II met de 1.5 dCi dieselmotoren zonder Start-Stop systeem zijn er specifieke eisen aan de accu, die verschillen van de benzinevarianten. Dieselauto’s zoals de 1.5 dCi stellen hogere eisen aan het startvermogen van de accu, vooral bij koud weer, omdat dieselmotoren meer stroom vragen om de gloeibougies en de startmotor aan te sturen. Daarom is het essentieel om een accu te kiezen met een voldoende hoge capaciteit en startstroom, zodat de motor altijd betrouwbaar start, ongeacht de omstandigheden.
Voor deze 1.5 dCi dieselmotoren passen accu’s met een capaciteit tussen de 53 en 63 Ah en een startstroom van minimaal 450 tot zelfs 600 A het beste. Dit zorgt voor voldoende reservecapaciteit en een hoge piekstroom bij het starten, wat vooral bij dieselmotoren noodzakelijk is. Qua afmetingen zijn accu’s met een lengte van circa 241 tot 242 mm, een breedte van 175 mm en een hoogte van 175 mm ideaal voor het accuvak van deze Clio II. Daarbij is het van belang dat de accu poolindeling 0 heeft (pluspool rechts), pooltype 1 (standaard Europese polen) en montage B13, zodat de accu direct op de originele plek gemonteerd kan worden zonder aanpassingen.
Onder de aanbevolen merken en typen voor deze dieseluitvoeringen vallen onder andere Bosch met de S3 S30 04 (53Ah/500A), S4 S40 04 (60Ah/540A) en S5 S50 04 (61Ah/600A), Varta met Black Dynamic C11 (53Ah/500A), Blue Dynamic D59 (60Ah/540A) en Silver Dynamic D21 (61Ah/600A), en Duracell met Starter DS 60 (60Ah/480A), DS 55 (55Ah/450A), Advanced DA 63T (63Ah/600A) en DA 60T (60Ah/540A). Al deze accu’s zijn geschikt qua maat, aansluitingen en vermogen voor de 1.5 dCi motoren en bieden een betrouwbare start, zelfs bij lage temperaturen en intensief gebruik van elektrische systemen. Zo ben je verzekerd van stabiele prestaties en een lange levensduur van de accu in jouw Renault Clio II diesel.
Renault Clio II - dieselmotoren:
1.9 D
1.9 dTi
Producer en serie | Model | Capaciteit | CCA | Afmeting | Prijs |
---|---|---|---|---|---|
Bosch S4 | S40 05 | 60 Ah | 540 A | 242x175x190 mm | Meer |
Bosch S5 | S50 05 | 63 Ah | 610 A | 242x175x190 mm | Meer |
Duracell Advanced | DA 62H | 62 Ah | 550 A | 241x175x190 mm | Meer |
Duracell Starter | DS 62 | 62 Ah | 510 A | 241x175x190 mm | Meer |
Duracell Advanced | DA 63H | 63 Ah | 620 A | 241x175x190 mm | Meer |
Varta Blue Dynamic | D24 | 60 Ah | 540 A | 242x175x190 mm | Meer |
Varta Silver Dynamic | D15 | 63 Ah | 610 A | 242x175x190 mm | Meer |
Voor de Renault Clio II met de 1.9 D en 1.9 dTi dieselmotoren zonder Start-Stop systeem gelden vergelijkbare, maar net iets zwaardere eisen dan bij de kleinere dieselvarianten. Deze motoren zijn robuust en hebben een hoger compressieniveau, waardoor het van groot belang is om te kiezen voor een accu met voldoende capaciteit en een hoge startstroom. Zeker bij koud weer of intensief gebruik van elektrische componenten biedt een sterke accu de zekerheid dat de motor altijd betrouwbaar start en het elektrische systeem stabiel functioneert.
Voor de 1.9 D en 1.9 dTi motoren zijn accu’s met een capaciteit tussen 60 en 63 Ah en een startstroom van 540 tot 620 A uitermate geschikt. De ideale afmetingen voor deze accu’s zijn een lengte van circa 241 tot 242 mm, een breedte van 175 mm en een hoogte van 190 mm. Dit formaat past perfect in het accuvak van de Clio II dieselversies zonder enige aanpassing. Belangrijk is ook de poolindeling 0 (pluspool aan de rechterzijde), pooltype 1 (standaard Europese polen) en bevestigingstype B13, wat zorgt voor een eenvoudige en veilige montage met gebruik van de originele accuklemmen en bevestigingspunten.
Binnen deze specificaties bieden gerenommeerde merken als Bosch, Varta en Duracell diverse modellen die uitstekend passen bij de behoeften van de 1.9 D en 1.9 dTi motoren. Denk aan de Bosch S4 S40 05 (60Ah/540A) en S5 S50 05 (63Ah/610A), de Varta Blue Dynamic D24 (60Ah/540A) en Silver Dynamic D15 (63Ah/610A), evenals de Duracell Starter DS 62 (62Ah/510A), Advanced DA 63H (63Ah/620A) en DA 62H (62Ah/550A). Al deze accu’s bieden niet alleen voldoende startkracht, maar onderscheiden zich ook door hun betrouwbaarheid, lange levensduur en onderhoudsvrije werking. Zo ben je verzekerd van optimale prestaties en een zorgeloze start, ongeacht de omstandigheden waarin je met jouw Clio II diesel rijdt.
Als je nog steeds niet zeker weet welke batterij past bij jouw Renault Clio, of als je anderen wilt helpen bij hun keuze, stuur ons dan een foto van je huidige batterij in de opmerkingensectie onderaan de pagina. Je kunt de foto ook sturen naar redactie@welkebatterij.nl (we zullen het in de opmerkingen plaatsen om ook andere gebruikers te helpen). Zorg ervoor dat je het automodel, het jaar, het type, evenals de capaciteit en het vermogen van de motor specificeert. We zullen ons best doen om je te helpen!